Tuesday, March 19, 2013

Bell Palsy Dan Akupuntur


Bell's palsy adalah kelumpuhan saraf kranial VII (saraf wajah) mengakibatkan ketidakmampuan untuk mengontrol otot-otot yang wajah di sisi yang terpengaruh. Beberapa kondisi dapat menyebabkan kelumpuhan wajah, misalnya, tumor otak, stroke dan penyakit Lyme. Namun, jika tidak ada alasan khusus yang dapat diidentifikasi, kondisi ini dikenal sebagai Bell's palsy. Diberi nama setelah Charles Bell, yang pertama kali menggambarkannya, ahli anatomi berkebangsaan Skotlandia Bell's palsy mononeuropathy akut yang paling umum (penyakit yang melibatkan hanya satu saraf) dan paling umum yang menyebabkan kelumpuhan saraf wajah akut.
Bell's palsy didefinisikan sebagai idiopatik sepihak facial nerve kelumpuhan, biasanya membatasi diri. Merek dagang adalah cepat munculnya sebagian atau sepenuhnya lumpuh, biasanya dalam satu hari.
Diperkirakan bahwa kondisi peradangan menyebabkan pembengkakan saraf wajah. Saraf perjalanan melalui tengkorak di kanal sempit tulang di bawah telinga. Saraf pembengkakan dan kompresi di kanal sempit tulang dianggap menyebabkan saraf inhibisi, kerusakan atau kematian. Penyebab tidak mudah diidentifikasi Bell's palsy telah ditemukan.
Dokter dapat meresepkan obat-obatan anti-inflamasi dan anti-virus. Awal perawatan diperlukan untuk terapi obat untuk memiliki efek. Efek pengobatan masih kontroversial. Kebanyakan orang pulih secara spontan dan mencapai dekat normal untuk fungsi normal. Banyak menunjukkan tanda-tanda perbaikan sedini 10 hari setelah awal, bahkan tanpa pengobatan.
Sering mata di sisi yang terkena dampak tidak dapat ditutup. Mata harus dilindungi dari mengering, atau kornea mungkin secara permanen rusak mengakibatkan gangguan penglihatan. Dalam beberapa kasus denture pemakai mengalami beberapa ketidaknyamanan.


Kaedah Perawatan Akupuntur Sangat sesuai Untuk Membantu Merawat Masaalah Bell Palsy. Melalui Kaedah Akupuntur beberapa titik akan ditusuk sekitar bahagian muka untuk memberikan Ransangan(Stimulation) dan berharap Supaya Saraf Pada bahagian muka akan teransang dan memberikan tindak balas positive seperti ransangan deqi.

Beberapa Kes Bell Palsy Yang Menarik dan Berjaya Dirawat menggunakan Kaedah Akupuntur & Homeopati :

Pn, Mar
Rekod - No 6442 Umur - 49 tahun
Tempoh Komplikasi - 2 Minggu
Mula Mendapatkan Rawatan akupuntur pada 6 oct 2011 dan menjalani 7 sesi rawatan.

Pn Iz
Rekod - No 5678 Umur - 65 tahun
Bahagian Kanan - Mata tak boleh tutup dan buka dengan sendiri - tak boleh senym - kening tak boleh angkat - mata berair - tak boleh senyum - tidak boleh bertutur dengan baik - kebas muka - pedih mata kanan
31 Jan 2012 mula mendapatkan rawatan, 10 sesi rawatan akupuntur
15 mar 2012 Pn Iz Memaklumkan yang semua pergerakan muka dah kembali macam biasa

Adik Ct
Rekod - No 5442 Umur - 10 Tahun
Tempoh Komplikasi - 3 Hari
Bahagian Kiri - mata tak dapat tutup - bila minum air akan keluar.
mula mendapatkan rawatan pada 6 Mar 2013, 8 sesi rawatan akupuntur
20 mar 2012 mata sudah boleh berkelip.

cik izah (Pelajar U**M)
Rekod - No 5*** Umur - 22 tahun
Tempoh Komplikasi - 2 Minggu
Bahagian Kiri muka
3 sesi rawatan
July 2011




Dapatkan Rawatan akupuntur di pusat kami Di

Shah Alam
Pusat Homeopathy & Akupuntur
No 29, Tingkat 1, Jalan Peniaga, U1/34,
Taman Perinidustrian Glenmarie,
40150 Shah Alam, Selangor
03-55693856 / 0139314166